Cercul Siguranței – Program de consiliere parentală

Cuprins

Prin programul Cercul Siguranței ne propunem să creăm contextul sigur unde să putem explora împreună întrebările pe care ni le punem, ca părinți și îngrijitori, despre modul cum relaționăm zi de zi cu copiii noștri.

Pornind de la scurte filmulețe informative despre ce este și cum se dezvoltă atașamentul securizat, ne vom întoarce înspre noi înșine, pentru a reflecta la propriile experiențe relaționale. De la o săptămână la alta, informațiile vor atinge straturi tot mai personale ale înțelegerilor pe care le avem despre modul cum am învățat să ne raportăm la noi înșine și la oamenii apropiați nouă.

Programul Cercul Siguranței a fost conceput și dezvoltat de psihologii americani Glen Cooper, Kent Hoffman și Bert Powell și are la bază cincizeci de ani de cercetări referitoare la modul în care poate fi sprijinită dezvoltarea sentimentului de siguranță în relațiile de atașament. Mai multe detalii, aici.

Ce ne propunem?

Scopul programului este de a învăța să privim interacțiunile noastre zilnice cu copiii pe care îi îngrijim prin lentila teoriei atașamentului, susținând astfel sentimentul de siguranță pe care ei îl resimt în relație cu noi.

Premisele care stau la baza programului sunt următoarele:

  • Nivelul de siguranță resimțit în relațiile noastre de atașament din copilăria timpurie devine în timp fie factor de risc, fie factor protectiv în ce privește calitatea vieții și a relațiilor noastre pe termen lung.
  • Sentimentul de siguranță pe care îl resimțim în relațiile de atașament nu este o trăsătură statică; el este permeabil la schimbare.
  • Învățarea de orice fel (inclusiv învățarea din cadrul proceselor terapeutice și psihoeducaționale) are loc numai în prezența sentimentului de siguranță relațională.
  • Schimbările durabile în relație cu copiii pe care îi avem în grijă apar atunci când dezvoltăm noi capacități relaționale, mai degrabă decât atunci când învățăm tehnici specifice de gestionare a anumitor comportamente.
  • Orice părinte își dorește tot ce e mai bun pentru propriul copil.

Obiectivele noastre pe parcursul programului sunt să învățăm și să exersăm:

Recunoașterea nevoilor emoționale ale copiilor noștri;
Sprijinirea capacităților lor de a-și gestiona cu succes emoțiile și impulsurile;
Susținerea copiilor în procesul de dezvoltare a unei stime de sine sănătoase;
Onorarea înțelepciunii înnăscute și dorinței naturale a fiecărui copil de a se simți în siguranță.

Structura

Grupul este unul de învățare experiențială și se desfășoară pe parcursul a 11 săptămâni. La fiecare întâlnire vom accesa noi ”picături” de informație legate de dezvoltarea sentimentului de siguranță în copilăria timpurie, pe care apoi le vom explora împreună, trecându-le prin filtrele propriilor experiențe.

Noile concepte teoretice vin întotdeauna în completarea celor explorate în săptămâna precedentă și construiesc pe ele. Astfel, avem răgazul să lăsăm să ”se așeze” fiecare nouă înțelegere și să observăm în ce măsură ele schimbă modalitățile în care alegem să răspundem copiilor noștri.

Iată câteva din temele pe care le vom explora, de la o săptămână la alta:

Săptămânile 1 și 2: Ce este cercul siguranței? Care sunt nevoile emoționale specifice ale copiilor?

  • Cercul Siguranței: noi suntem baza sigură de la care copiii pleacă să exploreze lumea și refugiul la care se întorc ca să își reîncarce paharul emoțional.
  • Care sunt nevoile specifice ale copiilor atunci când pornesc în explorare? Dar atunci cândcaută să își reîncarce paharul emoțional?
  • Care e rolul nostru, ca părinți, în dezvoltarea atașamentului securizant? Există loc și pentru greșeli?

Săptămânile 3 și 4: Ce înseamnă ”să fim alături” de copii în emoțiile lor

  • Ce înseamnă să însoțim copiii în stări emoționale diverse?
  • Cum e pentru noi să fim alături de copii în nevoile și emoțiile lor: unde ne e confortabil, unde ne e dificil?
  • Despre co-reglare și auto-reglare: în ce măsură ne bazăm pe noi înșine și în ce măsură ne bazăm pe ceilalți pentru gestionarea propriilor emoții?
  • Ce se întâmplă în noi atunci când nu reușim să ”fim alături”?
  • Cum a fost experiența noastră în propria copilărie cu a fi însoțiți în diverse emoții?

Săptămâna 5: ”Să fim alături” de bebeluși pe Cercul Siguranței

  • Observăm și discutăm despre ciclurile ”plecare-revenire” și fluctuațiile emoționale de genul ”mă simt bine”/”nu mă simt bine” în cazul copiilor foarte mici.
  • Putem răsfăța un bebeluș? Ce înseamnă/cum arată răsfățul?
  • Ce se întâmplă cu copiii noștri atunci când ”vor atenție”?
  • Cum experimentăm sentimentul de încântare în relație proprii cu copiii? Cum experimentăm încântarea lor față de noi?
  • Copiii caută indicii că suntem disponibili pentru nevoile lor. Care sunt indiciile ”invizibile” din relația noastră?

Săptămânile 6 și 7: Calea spre siguranță

  • Calea spre atașamentul securizat presupune: intenționalitate -> informație -> auto-observare -> auto-reflectare.
  • Care este relația dintre conștientizare, învinovățire și compasiune?
  • Despre pericolele percepute în relații: ce anume e periculos pentru noi acolo? Cum am învățat că acele lucruri sunt periculoase?
  • Limite pe partea de sus și pe partea de jos a cercului: Când apar ele? Cum pot impacta relația?
  • Indicii reale și indicii false: despre semnalarea mai mult sau mai puțin transparentă și directă a nevoilor.

Săptămâna 8: Să ne înțelegem dificultățile

  • Mâini cu disponibilitate limitată: ce se întâmplă când nu reușim să preluăm controlul sau să fim blânzi în relație cu copiii noștri? Ce ne e mai ușor și ce ne e mai dificil?
  • Care sunt îngrijorările care ne pot împiedica din a prelua controlul atunci când e necesar? Dar cele care ne pot împiedica din a fi blânzi?
  • Ce se întâmplă în noi, ca îngrijitori, atunci când putem însoți copiii în emoțiile lor?

Săptămânile 9 și 10: Ruperea relațiilor și repararea lor

  • Comportamentele sunt comunicări. Care sunt mesajele din spatele comportamentelor copiilor noștri? De ce alegem uneori să ”fim dificili” în relații?
  • Explorăm momente de ruptură din viețile noastre, privindu-le cu empatie atât pentru noi, cât și pentru celelalte persoane implicate.
  • Rupturile sunt inevitabile, însă ele pot fi reparate. Cum arată repararea?
  • Ruptură, reparare și siguranță emoțională: care e relația dintre ele?
  • Despre time-out și time-in.

Săptămâna 11: Recapitulăm și sărbătorim

Trecem în revistă temele explorate împreună în cele 10 săptămâni anterioare și ne uităm la impactul pe care l-au avut până acum asupra relației cu propriul copil.

Care a fost momentul cel mai fructuos? Dar cel mai dificil? Pot observa vreo schimbare în relaționarea cu propriul copil? Oare copilul a observat vreo schimbare? Ce anume din tot procesul parcurs consider că îmi va fi de folos pe mai departe?

Cine poate participa?

Programul este destinat părinților de copii între 1 și 6 ani, care își doresc o mai bună înțelegere a relației cu propriul copil.

Nevoile de atașament sunt universale: toți oamenii au un sistem de atașament complet funcțional. Manifestarea nevoilor de atașament poate arăta diferit de la un copil la altul și de la o vârstă la alta, însă ea continuă să existe. Atunci când comportamentele capătă sens, noi, părinții și îngrijitorii, avem o nouă oportunitate de a răspunde nevoilor copiilor în moduri care să susțină sigurața.

Calea către siguranță

Cercul siguranței oferă, în esență, o hartă: o unealtă pe care o putem folosi pentru a ne conecta cu copiii noștri. Parcurgând cercul și întorcându-mă la înțelegerea nevoilor, mă pot folosi de ele pentru a mă întreba, moment de moment: ce are nevoie copilul meu în relație cu mine acum? Dar acum? Dar acum?

  • Are nevoie de libertate, încurajare și încredere să se avânte în explorare și învățare?
  • Are nevoie de reasigurarea faptului că sunt tot aici, pregătit(ă) să îl primesc și să-i ofer confort și protecție?
  • Sau are nevoie să preiau controlul situației și să-l ghidez, ferm și cu blândețe?

Împreună, vom învăța să descifrăm această hartă în contextele specifice ale vieții noastre.

Cadrul întâlnirilor

  • Durata: programul se desfășoară timp de 11 săptămâni consecutive
  • Durata unei sesiuni este de 2h.
  • Frecvența sesiunilor este săptămânală, cu excepția sărbătorilor (Crăciun, Anul Nou, Paște).
  • Sesiunile au loc offline.

Despre participare

De la o săptămână la alta, complexitatea informațiilor va crește, construindu-se pe cea anterioară. Astfel, participarea consecventă la întâlniri va asigura continuitatea și coerența propriei înțelegeri în legătură cu temele discutate. Totuși, în cazul unei posibile absențe, vom stabili împreună o ședință gratuită de recuperare a informației parcurse de restul participanților înainte de participarea la următoarea întâlnire.

Un alt aspect important este că, pe parcurs ce înaintăm în proces, discuțiile vor atinge straturi tot mai personale și mai vulnerabile ale propriilor experiențe. De aceea, prezența consecventă a fiecărui membru din grup va susține construirea mediului sigur de toți participanții au nevoie pentru a-și permite explorarea propriilor dinamici interne și relaționale.

Facilitare

Programul este facilitat de Rebeca Piroșca, psiholog – psihoterapeut și facilitator acreditat Circle of Security International.

Evenimente

Nu există evenimente în această categorie